El meu pati ideal. Antònia Ferrer Barceló.
"EL MEU PATI IDEAL!"
El
meu pati ideal seria un pati on hi hages vertaders entorns de joc,
salut, benestar i natura, on els infants disposessin de múltiples
oportunitats de desenvolupament i aprenentatge. I on aquest satisfés
les necessitats i els somnis dels alumnes. Ja que, el pati és un
espai de llibertat dels infants, on, sense la permanent direcció
dels adults, els infants desenvolupen les capacitats maduratives,
sensorials, motores, cognitives, emocionals, entre d'altres. També
és un lloc educatiu, ja que com sabem el joc és un gaudi, però
també té una gran part lúdica. Els nens aprenen de manera autònoma
a organitzar-se, prendre decisions, a cooperar amb els companys, a
superar conflictes, a posar en marxa la seva imaginació i
creativitat, aprenen a afrontar reptes, a assumir l'esforç, així
com ajudar a la construcció de l'autoestima, aprenen a aprendre a
tenir empatia, auto-coneixement, coneixement dels altres, entre molts
altres aprenentatges que és porten a terme el temps del pati.
Aquest
projecte de “El meu pati ideal” estaria format a través de la
participació i cohesió social de tota la comunitat educativa, com
poden ser alumnes, AMPA, escola, ajuntament, però fins i tot, la
població en general. Així, tothom podria tenir veu i opinió de com
li agradaria que fos un pati escolar, i d'això se'n faria una posada
amb comú i una decisió final.
Perquè
sigui un pati ideal en primer lloc hi hauria d'haver diversitat de
superfícies i textures, com per exemple superfícies toves o dures,
en segon lloc hi hauria d'haver desnivells i elements d'equilibri ja
que contribueixen al desenvolupament de la psicomotricitat com per
exemple ponts de fusta, muntanyes de pneumàtics... en tercer lloc hi
hauria d'haver amagatalls, cabanes i túnels vegetals per enriquir i
diversificar les possibilitats dels jocs dels infants a més
d'aportar ombra i un refugi més tranquil de l'espai. En quart lloc
haurien de tenir presència d'arbres i plantes naturals per aportar
salut, benestar i tranquil·litat, ajuden a desenvolupar els sentits.
El pati hauria de disposar de racons per desenvolupar el joc
simbòlic, com una cuina, una botiga, un cotxe... aquest tipus de joc
els ajuda a assimilar i comprendre el món. Aquest afavoreix la
imaginació i la creativitat, afavoreix el desenvolupament del
llenguatge i les relacions socials, i és una manera de practicar i
aprendre coneixements, entre d'altres. A més de arbres i flors també
podríem afavorir la fauna per augmentar així la biodiversitat, això
estimula la seva curiositat, els crea intriga i enforteixen els
vincles amb la natura. En sèptim i optau lloc podríem fer
referència als sorrals més creatius i als jocs pintats al terra que
ofereixen infinitat de possibilitats de joc, d'exploració,
d'experimentació i de moviment. Com poden ser desnivells, o jocs com
el twister, la oca gegant...
Una
vegada hem parlat de que és un pati, per a que serveix, quines
habilitats i capacitats desenvolupen quins beneficis físics tenen
els nens a través d'aquest... anem a explicar detalladament com
seria el meu pati ideal.
Per
començar la grandària d'aquest, dependria de la disponibilitat del
nombre de places al centre, és a dir, depenent del nombre d'alumnes
que pugui abraçar aquest centre, el pati seria més gran o més
petit. Això, sempre tenint en compte les variants d'alumnes que hi
pot haver d'un any a un altre. A ser possible, el pati s'hauria de
poder engrandir si les circumstàncies o requereixen, en cas que no
fos possible, el pati des d'un principi, ja es faria una mica més
gran del nombre d'alumnes que es tenen o es preveu tenir en aquell
moment per si aquests augmenten.
Això parlant de grandària, però el més important és que el pati tingui diversitat de textures, per tant, el pati estaria dividit en dues zones, la zona de superfícies toves, i la zona de superfícies dures, llavors, a cada una d'aquestes zones és desenvoluparien o es durien a terme altres zones i activitats. En primer lloc parlarem de la zona de superfície dura, aquesta zona serà més escassa que la de superfície tova, però aquesta estarà a l'abast del nen mitjançant ciment perquè s'hi puguin pintar jocs. Aquests jocs, convidaran als nens a jugar i a moure's a desenvolupar la motricitat tan fina com gruixada. Els jocs pintats podrien ser l'oca gegant, el twister, el guix, el tres en ratlla...
Aquesta
zona, estarà preparada per estar coberta o descoberta depenent del
temps atmosfèric que faci, per així els dies que plou, poder tenir
un refugi i no haver-se de ficar dintre de l'aula. Tot i això,
aquest no serà l'únic espai adaptat.
Aquesta
superfície i aquests jocs és connectaran amb la zona de superfícies
toves a través d'un desnivell i d'un túnel natural, el qual hauran
fet els nens juntament amb els professors, aquest túnel tendrà
fulles i flors, i això portarà a que hi hagi insectes també. Els
nens a través d'aquest pont podran observar la flora i la fauna.
Com
ja hem dit, una vegada haver traspassat el túnel, el pati es
dividirà en diverses zones, cada una d'elles connectades entre si.
La
zona més apartada del pati i a l'hora més protegida i vigilada serà
una zona natural on hi haurà una bassa d'aigua, amb nenúfars,
granots... aquesta bassa es fa perquè els nens aprenguin a valorar
la importància biològica d'aquests ecosistemes. Aquesta bassa fa
que hi hagi un augment de la biodiversitat, i que això repercuteixi
positivament, ja que estimula la seva curiositat, convida als infants
a observar, explorar i investigar, així com també a reforçar el
seu vincle amb la natura.
Una
mica més lluny de la bassa, ja que hi haurà un perímetre on no hi
haurà més que una esplanada, per evitar accidents, hi haurà un
arener, aquest, estarà dividit en diversos espais, alguns de grava,
altres de sorra i tal vegada d'escorça esmicolada, també tendrà
presència de desnivells, de troncs, d'elements naturals... Aquest
espai ajudarà als nens a desenvolupar els sentits i a fer joc
d'exploració i experimentació, com també jocs de construcció.
El
pati, també contindrà una pista de futbol de gespa artificial, on
els nens i nenes indistintament podran córrer, jugar a
futbol...sense perill de fer-se tan de mal, aquest espai serà sobre
tot d'exercici físic. Així com és possibilita una pista o un camp
de futbol, també hi haurà un camp de bàsquet. Aquests camps
tindran altres funcions, com per exemple, poder fer psicomotricitat o
educació física a l'exterior quan fa bon temps.
Seguidament
hi haurà un espai de joc lliure, on els nens podran jugar al que
prefereixin, però també hi haurà gronxadors i tobogans.
Finalment
per acabar, però no menys important i hauria un espai, bastant
extens de joc simbòlic, aquest és fonamental pel desenvolupament
dels infants, perquè els ajuda a assimilar i comprendre el món, a
imaginar i crear, afavoreix el desenvolupament del llenguatge i les
relacions socials...hi haurà cuinetes, cabanyes, cotxes simulats...
escenaris on els nens puguin imaginar i crear. Aquest espai, també
estarà adaptat per els dies de mal temps, on és podrà cobrir i
descobrir depenent del temps atmosfèric que faci. Això permetrà
que en dies de pluja, els nens no hagin d'estar tancats dins l'aula i
puguin gaudir d'un o diversos espais. Segons quins dies de pluja i en
previ avis, es permetrà que els nens i nenes duguin “katiusques”
per poder banyar-se i jugar amb l'aigua.
Fins
aquí la meva idea de pati ideal, consider que no és mal
d'aconseguir, tal vegada es necessita un espai ample i gran del qual
a vegades no es disposa i també necessita molt de manteniment. Tot i
així, és un espai perquè els més petits juguin, gaudesquin i
aprenguin.
Enllaços d'interès:
Hola Antònia, he vist la teva entrada al blog i he decidit comentar-la, ja que pens que has fet un molt bon treball, les parts que més m'han agradat han estat la part del joc simbòlic, el castell de joc lliure i la bassa d'aigua.
ResponEliminaSe sembla amb molts aspectes al meu pati, i pens que és un pati molt complet i ric en el qual els nins i nines gaudiran i tendran moltes ganes que arribi l'hora de sortir al pati.