Jocs i cançons populars i tradicionals. ANTÒNIA FERRER.

JOCS I CANÇONS TRADICIONALS I POPULARS.

Nom del joc: “A comprar peix”
Edat recomanada: A partir de 4 anys.
Nombre de participants: Mínim 5 i no hi ha màxim.
Duració prevista: 15-20 minuts aproximadament.
Espai recomanat: A l'aula o al pati, ja que pot ser un joc d'interior o d'exterior.
Objectius:

-Establir amistat amb els altres.
-Desenvolupar les capacitats motrius.
Tipus de joc: Joc de rotllana. (Popular Mallorquina)

Organització de l'espai: Per realitzar aquesta activitat és necessari un espai buit perquè els nens puguin formar una circumferència i a més, és pugui córrer al seu voltant.

Recursos necessaris:

-Recursos materials: un mocador o un objecte petit.
-Recursos humans: els infants i un educador/educadora.
Descripció del joc: Tots els nins es col·loquen formant una rotllana, excepte un que serà el qui ho duu/para, i que anirà caminant al voltant de la rotllana amb un mocador o objecte petit a la mà. El qui ho duu ha d’anar cantant la cançó i els altres li contesten el diàleg de la cançó. Una vegada cantada la cançó, es recita el text: -“Tots a dormir” i tots els nins de la rotllana amaguen el cap entre els braços o tanquen els ulls, mentre el qui ho duu/para deixa el mocador darrera algun dels nins i crida: -“Qui s’ha compixat en es llit?”. Llavors, qui té el mocador, s’ha d’aixecar i ha d’encalçar al qui ho duia abans que no s’assegui al seu lloc (que ha quedat buit quan s’ha aixecat). Ara ho durà el que s'ha trobat el mocador.
A mida que es va cantant la cançó, els nins poden realitzar mímica (fer veure que rentem o movent els braços quan diem “hi ha una mosca” o “hi ha un mosquit” o marcar la pulsació picant de mans.
Cançó:
Comprau peix – ja l'hem comprat.
Rentau-lo – ja l'hem rentat
Fregiu-lo – ja l’hem fregit.
Menjau-lo – ja l’hem menjat.
Beveu aigua – hi ha una mosca.
Beveu vi – hi ha un moscardí
Beveu vi bo – Umm!que és de bo.
Renta que renta, que s'aigua és calenta,
renta que renta, que s’aigua fa pudor!

-Tots a dormir, fins demà dematí.

-Qui s’ha compixat a es llit?

Indicadors d'avaluació.


Avaluació de l'activitat segons els alumnes.


SI.
NO.
OBSERVACIONS.
Participa activament a l'activitat.






Han tengut conflictes.






En cas de que hi hagi hagut conflictes, els han resolt ells.






Han mostrat interès per l'activitat.







Avaluació de l'activitat segons la professora.


SI.
NO.
OBSERVACIONS.
S'han aconseguit els objectius proposats.






S'ha tingut en compte l'atenció a la diversitat






L'activitat proposada ha estat adequada.







Possibles modificacions: Si els nens són més grans o n'hi ha molts i amb un que para no és suficient, el que es pot fer és tenir dos objectes i que parin dos, a les hores, el joc és complica perquè s'han de pillar els dos. Si hi ha algun nen amb una deficiència auditiva a més de cantar i contestar és podrien mostrar imatges perquè ell pogués seguir la seqüència o a través de llum.
Observacions: Aquest joc ajuda a la motricitat ja que afavoreix la lateralitat i la coordinació motora. Perquè sigui divertit s'ha de fer de forma ràpida i dinàmica, sinó pot arribar a resultar monòton.

Representació gràfica del joc. 





Nom del joc. “El dimoni cucarell”
Edat recomanada: A partir de 3 anys.
Nombre de participants: El nombre de participants pot ser des d'un a indefinit.
Duració prevista: Si just es canta la cançó pot tenir una durada de 2 minuts, si també es juga, pot tenir una durada adaptada a l'interès dels infants.
Espai recomanat: Dins l'aula o al pati.
Objectius:


-Conèixer la cultura popular.
-Conèixer cançons i glosses Mallorquines.
-Establir relació d'amistat amb els companys.
Tipus de joc: Cançó o joc popular i tradicional.
Organització de l'espai: Si només es canta l'organització de l'espai no variarà, si també es vol jugar serà necessari un espai buit on els nens es puguin moure.
Recursos necessaris:


-Recursos materials: Cap.
-Recursos humans: Els alumnes i un educador/a.
Descripció del joc: El joc consisteix en anar cantant la cançó que s'escriurà a continuació i a més, dos alumnes és col·locaran agafant-se de les mans en forma de pont i els altres nens aniran passant per davall fins que acabi la cançó, quan acabi la cançó el nen que hagi quedat atrapat dedins és a dir, dins els braços dels dos alumnes que el formen, s'unirà a ell formant el pont a fi de que aquest es vagi fent de cada vegada més gran i de cada vegada s'agafin més alumnes.
El joc acabarà o bé quan els infants es cansin o bé quan tots menys un estiguin formant el pont, el darrer que quedi serà el guanyador. 

Cançó:

El dimoni cucarell
No te banyes ni cervell
Ha passat per un forat
I les banyes li han quedat!

Indicadors d'avaluació.


Avaluació dels alumnes.


SI.
NO.
OBSERVACIONS.
Participa activament a l'activitat.






Han mostrat interès per l'activitat.






Han après la cançó.







Avaluació dels professors.


SI.
NO.
OBSERVACIONS.
S'han aconseguit els objectius proposats.






S'ha tingut en compte la diversitat.






L'activitat proposada ha estat l'adequada.







Possibles modificacions.


Una modificació possible seria que si tenim algun nen amb dificultats auditives, presentar-li la cançó en forma de fotografies o amb la lletra escrita perquè així ell la pugui seguir.

Representació gràfica:






Cançó popular: “La lluna la Pruna”

La lluna, la pruna,                                     
vestida de dol;
son pare la crida,
sa mare la vol.

La lluna, la pruna,
el sol mariner
son pare la crida,
sa mare també.






Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Mi Patio Ideal!!!

El meu pati ideal. Nerea Ruiz~

El meu pati ideal. Antònia Ferrer Barceló.