Jocs i cançons populars i tradicionals. ANTÒNIA FERRER.
JOCS I CANÇONS TRADICIONALS I POPULARS.
son pare la crida,
sa mare la vol.
son pare la crida,
sa mare també.
Nom
del joc: “A comprar
peix”
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edat
recomanada: A partir de 4
anys.
|
Nombre
de participants: Mínim 5 i
no hi ha màxim.
|
Duració
prevista: 15-20 minuts
aproximadament.
|
Espai
recomanat: A l'aula o al
pati, ja que pot ser un joc d'interior o d'exterior.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Objectius:
-Establir
amistat amb els altres.
-Desenvolupar
les capacitats motrius.
|
Tipus
de joc: Joc de rotllana.
(Popular Mallorquina)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organització
de l'espai: Per realitzar
aquesta activitat és necessari un espai buit perquè els nens
puguin formar una circumferència i a més, és pugui córrer al
seu voltant. |
Recursos
necessaris:
-Recursos humans: els infants i un educador/educadora. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descripció
del joc: Tots
els nins es col·loquen formant una rotllana, excepte un que serà
el qui ho duu/para, i que anirà caminant al voltant de la
rotllana amb un mocador o objecte petit a la mà. El qui ho duu ha
d’anar cantant la cançó i els altres li contesten el diàleg
de la cançó. Una vegada cantada la cançó, es recita el text:
-“Tots a dormir” i tots els nins de la rotllana amaguen el cap
entre els braços o tanquen els ulls, mentre el qui ho duu/para
deixa el mocador darrera algun dels nins i crida: -“Qui s’ha
compixat en es llit?”. Llavors, qui té el mocador, s’ha
d’aixecar i ha d’encalçar al qui ho duia abans que no
s’assegui al seu lloc (que ha quedat buit quan s’ha aixecat).
Ara ho durà el que s'ha trobat el mocador.
A
mida que es va cantant la cançó, els nins poden realitzar mímica
(fer veure que rentem o movent els braços quan diem “hi ha una
mosca” o “hi ha un mosquit” o marcar la pulsació picant de
mans.
Cançó:
Comprau
peix – ja l'hem comprat.
Rentau-lo
– ja l'hem rentat
Fregiu-lo
– ja l’hem fregit.
Menjau-lo
– ja l’hem menjat.
Beveu
aigua – hi ha una mosca.
Beveu
vi – hi ha un moscardí
Beveu
vi bo – Umm!que és de bo.
Renta
que renta, que s'aigua és calenta,
renta
que renta, que s’aigua fa pudor!
-Tots
a dormir, fins demà dematí.
-Qui
s’ha compixat a es llit?
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Indicadors
d'avaluació.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Possibles
modificacions: Si els nens
són més grans o n'hi ha molts i amb un que para no és
suficient, el que es pot fer és tenir dos objectes i que parin
dos, a les hores, el joc és complica perquè s'han de pillar els
dos. Si hi ha algun nen amb una deficiència auditiva a més de
cantar i contestar és podrien mostrar imatges perquè ell pogués
seguir la seqüència o a través de llum.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Observacions:
Aquest
joc ajuda a la motricitat ja que afavoreix la lateralitat i la
coordinació motora. Perquè sigui divertit s'ha de fer de forma
ràpida i dinàmica, sinó pot arribar a resultar monòton.
Representació gràfica del joc.
|
Nom
del joc. “El
dimoni cucarell”
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edat
recomanada: A partir de 3
anys. |
Nombre
de participants: El nombre
de participants pot ser des d'un a indefinit. |
Duració
prevista: Si just es canta
la cançó pot tenir una durada de 2 minuts, si també es juga,
pot tenir una durada adaptada a l'interès dels infants.
|
Espai
recomanat: Dins l'aula o al
pati. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Objectius:
-Conèixer
la cultura popular.
-Conèixer
cançons i glosses Mallorquines.
-Establir
relació d'amistat amb els companys.
|
Tipus
de joc: Cançó o joc
popular i tradicional.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Organització
de l'espai: Si només es
canta l'organització de l'espai no variarà, si també es vol
jugar serà necessari un espai buit on els nens es puguin moure.
|
Recursos
necessaris:
-Recursos
materials: Cap.
-Recursos
humans: Els alumnes i un educador/a.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Descripció
del joc: El joc consisteix
en anar cantant la cançó que s'escriurà a continuació i a més,
dos alumnes és col·locaran agafant-se de les mans en forma de
pont i els altres nens aniran passant per davall fins que acabi la
cançó, quan acabi la cançó el nen que hagi quedat atrapat
dedins és a dir, dins els braços dels dos alumnes que el formen,
s'unirà a ell formant el pont a fi de que aquest es vagi fent de
cada vegada més gran i de cada vegada s'agafin més alumnes.
El
joc acabarà o bé quan els infants es cansin o bé quan tots
menys un estiguin formant el pont, el darrer que quedi serà el
guanyador.
El
dimoni cucarell
No
te banyes ni cervell
Ha
passat per un forat
I
les banyes li han quedat!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Indicadors
d'avaluació.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Possibles
modificacions.
Una
modificació possible seria que si tenim algun nen amb dificultats
auditives, presentar-li la cançó en forma de fotografies o amb
la lletra escrita perquè així ell la pugui seguir.
|
Cançó popular: “La lluna la
Pruna”
La lluna, la pruna,
vestida de dol;son pare la crida,
sa mare la vol.
La lluna, la pruna,
el sol marinerson pare la crida,
sa mare també.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada