Resum "El adulto y el juego del niño" Antònia Ferrer
El
joc és fonamental en la vida dels infants, és un estímul que
sorgeix del seu interior i un dels elements principals de la vida
dels infants i on hi posen més passió. Per ells jugar és un plaer
i a través d'aquest, aconsegueixen absorbir coneixements, realitzar
els seus propis desitjos i aspiracions, així com satisfer els seus
interessos i les seves curiositats. És feina de l'educador/a
disposar als nens un lloc i un espai adequat. Quan hi ha un conflicte
entre els nens a causa d'un joc o una joguina l'educador o educadora
no intervé de seguida, sinó que primer observa si el problema el
poden resoldre entre ells, i en cas de que vegi que hi ha violència,
actua oralment, i si així tampoc funciona, els pot separar o fins i
tot castigar-los si el conflicte continua. És molt important que els
nens disposin de les joguines a l'aula, adequant la disposició i
l'organització a l'edat dels nens. Els infants han de ser
autosuficients per poder elegir les joguines o jocs als quals volen
jugar per així tenir més capacitat d'autodeterminació. Les
juguetes han de tenir un ordre lògic pels infants i una col·locació
específica perquè a l'hora de jugar es sentin atrets per ella i
relacionin cada joguina amb un lloc específic a l'aula. Les joguines
que estan pels racons o tirades no fan ganes de jugar i a més quan
estan mal ordenades perden molt de valor. Per això, és important
mantenir un ordre i anar recollint el material que no s'utilitzi. Els
nens o les nenes han de gaudir de la satisfacció de jugar i de la
sensació d'haver fet una bona “feina” i de donar un bon ús del
material, per això s'ha de deixar que investiguin i descobreixin
l'ús de cada jugueta o joc, i així autodeterminar el seu ús i la
seva utilitat. Cap joguina té un ús específic, sempre i quan no la
facin mal bé, el que pot fer l'educador és ensenyar les normes als
infants. L'educador normalment farà d'observador, en cas de que
vulgui formar part del joc, ha d'intentar no ser el personatge
principal del mateix, sinó que ha de ser igual als altres, amb la
finalitat de que els nens no es sentin desplaçats o inferiors i que
no es vegin en l'obligació d'haver de demanar ajuda per coses
simples que ells mateixos poden resoldre, al igual que no es pot
posar com a objectiu el que ell o ella com a educador/a ha imaginat o
previst, o ensenyar al nin, ja que al moment que ensenyes estas
disminuint la seva activitat i fent-la més monòtona. El que si pot
fer l'educador o educadora és acompanyar l'infant en el seu joc,
perquè així aquest es senti a gust i gaudeixi
Per
tant, l'educador ha de disposar del temps necessari per ajudar als
nens però sense influir en els seus pensaments o decisions i sense
ser una figura imponent o decisiva a l'hora de jugar. Si els infants
disposen de les juguetes, temps i espai necessaris es podran
involucrar més amb els seus jocs, els seus companys i podran gaudir
de la necessitat de realitzar-se i estar orgullosos d'ells mateixos.
Antònia Ferrer Barceló.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada